dissabte, 26 de novembre del 2016

ANY 2006: Matança dels innocents, avui encara



Aquest pessebre el vaig concebre l'estiu del 2006 colpit per les notícies de la guerra d'Israel amb el Líban. El vaig fer pensant d'exposar-lo a la Biennal del pessebre Català de Vic del 2006, que s'havia de celebrar coincidint amb un congrés espanyol de pessebristes. Les "autoritats pessebrístiques competents", és a dir, alguns dirigents de la Federació Catalana de Pessebristes me'l van retirar de l'exposició. L'any 2008 -per tossut, jo- el vaig exposar a Vilanova i la Geltrú.


La figura principal la vaig modelar jo mateix, i les figures secundàries eren figures trencades entre les quals n'hi havia una que era un regal, especialment important per a mi, del meu amic Daniel Jordà. El paisatge estava format per cases enderrocades junt amb elements clàssics del pessebre com una palmera o unes muntanyes de suro. Al lateral hi havia un panell inspirat en Wharol, fet a partir d'una fotografia apareguda en premsa.

És un pessebre lleig, volgudament lleig. No és per ser admirat ni per quedar-se embadalit pels seus detalls. Probablement per a moltes persones semblarà impropi d'una exposició de pessebres. Però és un pessebre que malauradament fa uns anys estava d'actualitat i avui, mirant les notícies, veiem que encara és actualitat.

Encara hi ha Herodes i innocents que moren per la seva culpa. Israel, la terra de Jesús fa dos mil anys va patir una matança d'innocents. A Israel, com a tants d'altres indrets del món, continuen havent innocents que moren.

***

Alguns comentaris sobre el pessebre són: 


Lamentablement està de moda, lamentablement estarà de moda, i lamentablement, ulls que no veuen el que han de veure, vàren censurar un pessebre de primera. Mai he cregut en un pessebrime que en exclussiva sigui de flors violes i romaní, o de mel i mató, el pessebrisme amb missatge, tot i que sigui contundent, tot i que no ens agradi, és avui dia, imprescindible. D'intolerància però, tot i que diferent, arreu. (Antoni)

La imatge del teu pessebre censurat m'ha punyit com la imatge de primera plana d'avui a l'Avui. Felicitats per la iniciativa i malauradament no cal que el guardis, tenim Terra Santa per molt temps... (Galderich)

Estic totalment d'acord que el pessebre també ha de servir per fer reflexionar sobre el nostre món. Malauradament, tal i com van les coses, em sembla que el teu pessebre serà d'actualitat per uns quants anys més... (Ramon)

El pessebre és una expressió tendra de l'Encarnació del Fill de Déu. Si mai el pessebre només fos tendresa plàstica deixaria de ser expressió de l'Evangeli. La Bona Nova de Jesús que no opta pels petits, els pobres i els desheretats ja no és la Bona Nova de Jesús, ja no és Evangeli. (Pere Farriol Vinyes)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada