dimarts, 6 de desembre del 2016

ANY 2015: NADAL A RAVENSBRÜCK

Foto: Cesc Benavent
L'exposició del Nadal 2015 portava per lema "Pessebres en femení", a més era l'any Neus Català, en commemoració del centenari del seu naixement. Volia fer un pessebre en homenatge a la Neus Català, però so sabia com enfocar-lo.

Aquell estiu representaven a Barcelona l'obra de teatre "Un cel de plom" basada en el llibre homònim de CarmeMartí i que recull les vivències de la Neus Català en els camps de concentració. En un moment del monòleg interpretat per la Mercè Arànega vaig sentir aquest relat:
Foto: Cesc Benavent

"Tot i no ser creient, el dia de Nadal a casa era un dia especial i, com totes, em sento molt més trista del que em sento els altres dies: volem pensar que avui ens deixaran tranquil·les.

Passem tot el matí preparant la celebració. Durant uns quants dies hem robat del taller tot el cartró que hem pogut. Hem fet un altar i un pessebre. 

La Tití ha dibuixat escenes bíbliques, les holandeses han fet les figures, jo he col·laborat fent la vara de sant Josep."



Immediatament vaig pensar que ja tenia clar el tema del pessebre. Em farien falta unes figures de les dones fent el pessebre de cartró i un munt de dones a les lliteres del barracó. La Carme Altayó, amb la seva gran tendresa va modelar la Neus Català i les seves companyes i jo me les vaig empescar, amb la col.laboració d ela Laura Golanó a fer les setanta dones de la les lliteres.




El pessebre va generar reaccions molt diverses, gent que va plorar, d'altres que m'aturaven pel carrer o m'escrivien per expressar-me la seva emoció, nens que preguntaven als seus pares si allò era una "granja de dones" i així donaven l'oportunitat als pares per explicar l'escena... en fi.

Tenia molt clar que havia d'intentar anar a veure la Neus Català i portar-li una foto del pessebre. Ho volia fer per tancar el cicle del pessebre i especialment per que a la meva filla Laia sabia que li faria una il.lusió especial conéixer aquesta gran dona. Vam poder fer la visita. Vam tancar el cercle, ens vam emocionar tots.

Foto: Cesc Benavent

Foto: Cesc Benavent

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada